Zatímco se technický pokrok ubírá mílovými kroky kupředu i v oblasti fotoaparátů a bezzrcadlovky pomalu nahrazují DSLR přístroje, řada fotografů se ráda vrací zpátky v čase a do své tvorby přidávají jako doplněk analogové fotoaparáty na klasický film, nebo kombinují moderní tělo fotoaparátu se staršími manuálními objektivy, které mají mnohdy svůj nezaměnitelný charakter výstupu.
I já měl kdysi chuť obohatit svoji tvorbu a vyzkoušet něco nového na hraní, proto jsem se rozhodl pro nákup objektivu Helios, který kromě dílčích nedostatků disponuje i řadou předností v podobě specifického bokehu při otevřené cloně a nízké pořizovací ceny.
Ve spojení Heliosu se starším fotoaparátem Canon EOS 5D MIII přes redukci na EF bajonet jsem si často zpestřoval vycházky a vše fungovalo jak má. Po upgradu techniky a pořízení bezzrcadlovky Canon EOS R6 jsem si chtěl opět připomenou v rámci volnočasové aktivity, jak jedinečný je bokeh ze stařičkého Heliosu. Jaké překvapení bylo, když po zmáčknutí spouště se nedělo vůbec nic. Narychlo procházení menu a zkoušení různých možností nezabralo, tak jsem po příchodu domů začal pátrat hlouběji a naštěstí se řešení našlo. O jeho výsledku se s Vámi chci podělit, abyste na podobnou situaci mohli být lépe připraveni a vyhnuli se tak obavám, zda toto spojení bude vůbec fungovat.
Jak se říká „zakopaný pes“ spočívá v tom, že u nových typů bezzrcadlovek se systém může domnívat, že žádný objektiv nasazený nemáte a to i přesto, že nasazen je, proto nedovolí fotoaparátu exponovat, pokud mu to v menu nedovolíte.
Pokud v nastavení změníte možnost uvolnění závěrky bez objektivu, vše bude fungovat korektně, jak jste mohli být zvyklí u starších DSLR fotoaparátů.
Dalším velmi užitečným nastavením při používání manuálních objektivů je volba zvýraznění okrajů při manuálním ostření, pomůžete tak nedokonalému zraku a předejdete spoustě rozmazaným snímkům.
Comments